onsdag 16 maj 2007

SÄLJES: Reklamklyschor

Allvarligt talat, dessa reklamklyschor, hur orkar man? Hur tänker de? Och är de sanna? Kan man hitta på vad som helst? Allt detta i dagens inlägg om ALLT KAN SÄLJAS!

Uppfriskande! Stärkande! Förnyande! Ny! Förbättrad! Kraftfull! Rogivande, lugnande, revolutionerande! Sätt valfritt substantiv efter eller ytterligare adjektiv. Ingefära, gurka, celler, formula, förpackning, motor, doft, färg, mascara.


Klyschor - ett heltidsjobb
Det bästa är att det finns folk som jobbar heltid med det här. 40 timmar i veckan, minst. I åratal. Tänk er tankegången på t.ex. företaget Garnier som står bakom just nedanstående uttryck:
- Hörrni, om man sätter nån knäpp rotsak bakom ord som "uppfriskande", skulle inte det funka jävligt bra? Typ...ingefära! Vi har ju den här antirynkkrämen nu, och vi drunknar ju i sån skit så vi får hitta på nåt nytt alltså. Leverantören har alltså lagt i 2 mikrominimilligram kemisk ingefärsdoft, så kopplingen till uppfriskande ingefära som självklar verksamma huvudingrediens är ju uppenbar!
- Javisst, och vad sägs om att slänga in lite "uppstramande gurkextrakt"? Gurka är ju lite exotiskt och svindyrt och i kombination med ordet "extrakt" låter det fett lyxigt!"
- Bra, det kör vi på!

Sanningen (enligt mig)
Sedan när blev ingefära avslappnande rynkkräm istället för en ingrediens i min teriyakimarinad?
Uppfriskande betyder att det doftar citrus eller bergamot!
T.e.x krämer, schampoo, tvättmedel, diskmedel, rengöringsmedel.
Ny formula betyder att de äntligen hittat billigare ingredienser! T.ex. all of the above.
Ny, förbättad förpackning betyder att den är mindre, liksom innehållet, men till samma pris!
T.ex. allt som säljs i förpackningar.
Lugnande, det doftar apa eller vanilj. Kanske även kokos och lavendel.
Revolutionerande - ingen har velat ha det de senaste tio åren!

Kan allt säljas med rätt ordval?
Kan damm och jord sälja? Vi får väl se vad ni gillar mina slagord.
- Med återuppbyggande dammextrakt som stärker hudens egna celler!
- En formula av uppfriskande banan och lena ägg gör huden otroligt mjuk och smidig, prova nu!
- Rosentagg peelar försiktigt bort döda hudceller och väteproxiden rengör huden varsamt. Ta hand om dig.
- En ny kraftfull, formula med extra manliga hormoner - för män som vågar!
- den unika kombinationen av lera och jord gör tvättandet till en rent nöje, för både dig och miljön!

PS. För det är du jävlar i mig värd. DS.

6 kommentarer:

Jonas sa...

Jag tycker, förövrigt, att det mest intressanta är hur saker som tamponger och schampoo har utvecklats under åren. När man ser en reklam och hör om allt dåligt så tänker man ju att tamponger måste varit helt oanvändbara för typ 10 år sen. Ingen autosuction eller vingar eller vafan :P och jag vill minas colgate 2-in-1. den måste varit ganska kass egentligen.

Line sa...

Du har en poäng där. Men du behöver inte gå tio år tillbaka, redan förra veckan saknade Libresse den unikt skurna formen och Clearasils gamla formula var sämre då. Allt VAR inte bättre förr :)

Hexmaster sa...

Redan på 50-talet fanns TV-apparater med "perfekt" bild, enl. de som var med. Och rakbladen på 60-talet måtte vart fantastiskt mycket bättre än de idag.

Och jag såg att Dafgårds nya pajer redan kallas "klassiker," åtminstone på förpackningen -- i likhet med Disneys filmer, kantänka. Eller när Werthers Original är "Mini sugar free" men ÄNDÅ original.

Jonas sa...

att folk ens kunde leva utan hdtv är ju ett mysterium.

Line sa...

Om man föreställer sig att HDTV är den nya TV'n all over igen, undrar vad framtiden har i förbehåll. För om 20 år måste ju HDTV kännas hopplöst dammigt.

Jag går och undrar när Gilette och Max Factors ideér ska ta slut och de mer eller mindre tvingas göra som Dafgård, kalla deras idag revolutionerande mascara för "klassiker" eller "originalet!" om tio år. Spännande!

Jonas sa...

men allt ska hända så fort idag, att blogga är nästan redan pasé, att vara metrosexuell likaså. idag ska ju varenda jävel smörja in sig dag ut och dag in. jag tror vi blir dummare och dummare för varje dag. tur att man vet om det bara.